Ласкаво просимо на мій блог

ЗМІНИ У ПРОГРАМАХ


Зміни,
 внесені до навчальної програми
з української мови для 4 класу
Змістова лінія, розділ, тема
Зміни у змісті навчального матеріалу
Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Мовленнєва змістова лінія
Говоріння


















Читання





Писемне мовлення



Мовна змістова лінія
Тест










Речення







Іменник





Прикметник









Дієслово


















Правопис



Слова, значення, вимову і написання яких учні протягом навчального року мають запам’ятати

Графічні навички письма. Техніка письма. Культура оформлення письмових робіт















Соціокультурна змістова лінія
Тематичні групи слів, що називають державу, її столицю, державну символіку, реалії життя народу

Історичне минуле України, її столиці.






























Фольклорні твори великої і малої форм





Соціальні ролі
Стосунки в сім’ї



Вилучено:
Читання напам’ять віршових і прозових текстів.

Відтворення, розігрування діалогу із прослуханого або прочитаного твору.
Переказ епізоду із переглянутого фільму, розповіді, почутої в позаурочний час від близьких, знайомих.
Повторення зразка зв’язного висловлювання, даного вчителем, внесення деяких доповнень, змін до тексту.

Знаходження в книзі потрібних сторінок, параграфа, окремого оповідання тощо за змістом у кінці.


Складання загадки, лічилки, казки.




Опис найпростіших трудових процесів, у яких можуть брати участь самі учні.
Оформлення записів спостережень на екскурсії, у природі.




Уявлення про складне речення, вправляння в аналізі складних речень та в складанні їх за зразком, схемою, малюнками, створеними ситуаціями.


Спостереження за закінченнями іменників, що належать до різних відмін у тому самому відмінку.

Побудова речень з однорідними членами, вираженими прикметниками, складних речень за зразком, за схемами з поданими сполучниками, введення їх у тексти.


Побудова сполучень слів зі спільнокореневими та синонімічними дієсловами різних семантичних груп, введення їх у речення, текст.
Переконструювання тексту зі зміною граматичної форми (із заміною однієї часової форми іншою, неозначеної форми дієслова часовою і навпаки).
І і ІІ дієвідміни дієслова, особові закінчення дієслів І і ІІ дієвідмін.



Кома перед сполучниками а, але в складних реченнях.

мехáнік, терпýг, юннáт, яринá

















































Розташування України в Європі.




Державні свята.



Історичне минуле України часів Запорізької Січі.





Відомі люди України минулого і сьогодення.



Читання і переказування уривків з українських народних казок, характеристика персонажів, визначення головної думки казки.















Ставлення до учнів, учителів і технічного персоналу школи.








Культура поведінки на природі, ставлення до природи



Вилучено:
читає напам’ять вірші, прозові твори, вивчені протягом навчального року;
бере участь у відтворенні, розігруванні навчального діалогу;
висловлює власну думку про предмети, події, явища, почуті в розповіді, з переглянутого фільму;

повторює зразок короткого висловлювання (до 5 речень), поданого вчителем, вносить свої доповнення, продовження;

орієнтується в змісті книжки: легко відшукує за змістом потрібний розділ, параграф, твір тощо;



складає загадку, лічилку, коротку казку тощо з орієнтацією на читача;







бере участь у написанні колективного листа;
веде письмові спостереження за природними явищами;


має уявлення про складне речення; співвідносить частини складного речення з простими реченнями; об’єднує два простих речення в одне;








будує, поширює прості речення однорідними членами речення, вираженими прикметниками;





будує речення з однорідними присудками, вираженими дієсловами, за ілюстраціями, мовленнєвими ситуаціями, графічними моделями;
переконструйовує навчальні тексти шляхом заміни дієслівних форм одну одною відповідно до поставленого завдання;

визначає дієслова, які належать до І і ІІ дієвідміни з опорою на закінчення в 3-ій особі множини;

уживає кому в складних реченнях (у навчальних вправляннях);









Замінено:
оформлює письмову роботу відповідно до вимог, зазначених у методичних рекомендаціях «Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи»;
на
оформлює письмову роботу відповідно до вимог, зазначених у методичних рекомендаціях «Інструктивно-методичні матеріали щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів»












Замінено:
знає і розповідає про утворення української держави, засновників її столиці;
на
розповідає про окремі події з історії України, засновників її столиці;

Вилучено:
знає про те, що Україна є європейською державою, про розташування на українській території географічного центру Європи;
знає державні свята (День Незалежності, День Конституції, День Соборності України);
знає і розповідає про утворення і значення в історії України Запорізької Січі, найвідоміших гетьманів (Петра Сагайдачного, Богдана Хмельницького та ін.);
знає імена окремих найвідоміших українських винахідників, учених, акторів, музикантів тощо.

читає і розповідає українські народні казки; дає характеристику персонажам, визначає головну думку казки, пояснює її повчальний характер;

Замінено:
поважає старших членів родини, допомагає їм; піклується про молодших членів сім’ї; радіє успіхам і співпереживає за невдачі і прикрощі своїх рідних;
на
розповідає про свою сім’ю, про допомогу старшим членам родини, про свої обов’язки в сім’ї;
Вилучено:
підтримує дружні стосунки з однокласниками, завжди готовий допомогти їм; вболіває за честь класу і школи; поважає вчителів, толерантно ставиться до старшокласників і учнів молодшого віку, технічного персоналу школи;
цікавиться природними явищами, рослинним і тваринним світом; турбується про природу рідного краю, прагне збагатити її (садить і доглядає рослини, підгодовує птахів тощо); поводиться на природі належним чином












Зміни,
 внесені в нову редакцію навчальної програми
з математики для 4 класу

Пояснювальна записка
Змінено:
У межах цієї змістової лінії на практичній основі в учнів формують поняття дробу: у 3-му класі – ознайомлюють із частинами (дробами з чисельником 1),у 4-му – з дробами, їх утворенням і порівнянням.
на:
У межах цієї змістової лінії на практичній основі в учнів формують поняття дробу: у 3-му класі – ознайомлюють із частинами (дробами з чисельником 1),у 4-му – з дробами, їх утворенням та порівнянням дробів з однаковими знаменниками.
Змінено:
Починаючи з 3-го класу, розглядаються типові задачі; головним завданням виступає формування в учнів уміння розв’язувати задачі певних типів.
на:
Починаючи з 3-го класу, розглядаються типові задачі(без уживання терміну); головним завданням виступає формування в учнів уміння розв’язувати задачі певних типів.
Змінено:
Уявлення про процес розв’язування задачі формується як перехід від текстової моделі (текст задачі) до схематичної (короткий запис, схематичний рисунок), а далі – до математичної (вираз, рівняння).
на:
Уявлення про процес розв’язування задачі формується як перехід від текстової моделі (текст задачі) до схематичної (короткий запис, схематичний рисунок), а далі – до математичної (вираз, рівняння).Термін математична модель задачі не вводиться.

Вилучено:
Для розв’язування сюжетних задач переважно обирається арифметичний спосіб;
алгебраїчний –  вводиться лише з метою ознайомлення.

Водночас, передбачено диференціацію змісту навчання – до програми кожного класу подано орієнтовний перелік додаткових тем для розширеного вивчення курсу. Учитель обирає теми самостійно з огляду на індивідуальні можливості і потреби учнів.


Змістова лінія, розділ, тема
Зміни у змісті навчального матеріалу
Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Числа. Дії з числами


Застосовує до обчислень правило знаходження невідомого компонента арифметичної дії;
Письмове множення і ділення багатоцифрового числа на одноцифрове
Вилучено:
Скорочена форма запису письмового ділення.


Нумерація багатоцифрових чисел

знає назви розрядних чисел (круглих тисяч);
замінено на:
знає назви перших двох класів та розрядів, які входять до них;
називає розрядні (круглі) числа в прямому і зворотному порядку, від будь-якого числа до вказаного;
називає розрядні одиниці першого та другого класів;
встановлює співвідношення між розрядними одиницями кожного класу;

Усна та письмова нумерація багатоцифрових чисел
Вилучено:
Заміна суми розрядних доданків багатоцифровим числом
Класифікує числа на чотирицифрові, п’ятицифрові, шестицифрові

Письмове множення і ділення багатоцифрового числа на двоцифрове та трицифрове числа


Володіє обчислювальними навичками множення на трицифрове число
Дроби

Вилучено:
Рівні дроби.


Просторові відношення. Геометричні фігури

Многокутники

Вилучено:
Діагональ многокутника.
Види трикутників за кутами.
Види трикутників за сторонами.

Елементи прямокутного паралелепіпеда: ребро, бічна грань, основа, вершина (ознайомлення)

Вилучено:
має уявлення про діагональ многокутника;
класифікує трикутники на прямокутні, гострокутні, тупокутні; різносторонні, рівнобедрені та рівносторонні;
конструює геометричні фігури з інших фігур;
розбиває фігуру на частини;
розпізнає елементи прямокутного паралелепіпеда – ребро, бічну грань, основу, вершину






Математичні вирази. Рівності. Нерівності
Рівняння
Вилучено:
Алгебраїчний метод розв’язування сюжетних складених задач (ознайомлення)

Вилучено:
розуміє, що складена задача може бути розв’язана за допомогою рівняння;

Нерівності

Вилучено:
розуміє, що нерівність із змінною може не мати розв’язків, мати один, кілька або безліч розв’язків;

Величини

Вилучено:
Розв’язування задач на обчислення тривалості події, дати початку, закінчення події.
Вилучено у зв’язку з дублюванням тем:
Перетворення одиниць вимірювання величин.
Порівняння іменованих чисел.
Арифметичні дії з  іменованими числами.



Швидкість

Вилучено:
Порівняння іменованих чисел, поданих у одиницях швидкості.
Запис та читання іменованих чисел, поданих в одиницях швидкості.

Площа

Вилучено:
Співвідношення між одиницями площі
Сюжетні задачі

Вилучено:
Термін: Типові сюжетні задачі


Загальні прийоми розв’язування задач

Вилучено:
Прикидка очікуваного результату.





Дослідження задачі

Вилучено:
виконує аналітичні, синтетичні міркування у процесі розв’язування задачі;
прогнозує очікуваний результат;
розпізнає типову задачу та актуалізує спосіб її розв’язання;

Додаткові теми

Вилучено:
Ознаки подільності на 3 або 9.
Знаходження значень числових і буквених виразів на основі знання нумерації в межах мільярда.
Раціональні прийоми обчислень. Усне множення і ділення на 5, 50, 500. Усне множення і ділення на 25, 250, 2500. Множення на 11, 101, 1001. Множення на 9, 99, 999.
Дроби. Дроби, більші за одиницю. Дріб, як частка двох натуральних чисел
Сегмент і сектор круга. Геометричні фігури у просторі: обчислення площі повної поверхні куба та прямокутного паралелепіпеда.
Залежність швидкості від зміни відстані при сталому часі; від зміни часу при сталій відстані.
Перетворення іменованих чисел, поданих у одиницях площі.
Задачі на рух тіл за течією та проти течії річки.


Числа. Дії з числами

Замінено:
Арифметичні дії додавання і віднімання, множення і ділення. Прийоми усного додавання і віднімання, множення і ділення в межах 1000.
на:
Прийоми усного додавання і віднімання, множення і ділення в межах 1000.


Числа. Дії з числами
Письмові прийоми множення та ділення

Замінено:
Прикидка результату множення і ділення.
На:
Визначення кількості цифр у добутку, частці до знаходження результату.


Числа. Дії з числами
Усні обчислення на основі нумерації багатоцифрових чисел
Замінено:
Усне додавання і віднімання круглих чисел способом укрупнення розрядних одиниць (5600 + 3700, 80000 – 64000).
на:
Усне додавання і віднімання круглих чисел

Замінено:
виконує усне додавання й віднімання круглих чисел способом укрупнення розрядних одиниць;
виконує множення круглих (розрядних) чисел на одноцифрове число на основі укрупнення розрядних одиниць або правила множення добутку на число;
виконує ділення круглих чисел на одноцифрове число на основі укрупнення розрядних одиниць або правила ділення добутку на число;
виконує ділення круглих чисел на круглі на основі укрупнення розрядних одиниць або правила ділення числа на добуток
на:
виконує усне додавання й віднімання круглих чисел;
виконує множення круглих (розрядних) чисел на одноцифрове число;
виконує ділення круглих чисел на одноцифрове число;
виконує ділення круглих чисел на круглі

Арифметичні дії з багатоцифровими числами. Письмове додавання  і віднімання багатоцифрових чисел
Замінено:
Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел. Письмове додавання у випадку трьох доданків.
на:
Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел.

Замінено:
виконує додавання у випадку трьох доданків;
прогнозує кількість цифр у сумі, різниці;
перевіряє правильність виконання арифметичних дій;
володіє навичками письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел
на:
володіє навичками письмового додавання і віднімання; багатоцифрових чисел
перевіряє правильність виконання арифметичних дій
Дроби

Замінено:
застосовує правила знаходження дробу від числа та числа за значенням його дробу під час розв’язування практично зорієнтованих завдань
на:
знаходить дріб від числа та числа за значенням його дробу під час розв’язування практично зорієнтованих завдань

Просторові відношення. Геометричні фігури

Многокутники


Замінено:
будуєгеометричні фігури, позначає їх буквами латинського алфавіту;
на:
зображує геометричні фігури на аркуші в клітинку, позначає їх буквами латинського алфавіту:
будує прямокутник;




Математичні вирази. Рівності. Нерівності
Рівняння
Замінено:
Рівняння з однією змінною.
Рівняння, в яких один із компонентів дії  є  виразом зі змінною (ознайомлення).
на:
Рівняння з однією змінною, у яких один компонент є числовим виразом.

Замінено:
розв’язує рівняння з однією змінною, у яких права частина є числовим виразом, один компонент є числовим виразом;
на:
розв’язує рівняння з однією змінною, у яких один компонент є числовим виразом;

Величини

Площа

Замінено:
Співвідношення між одиницями площі.
на:
Співвідношення між одиницями площі (ознайомлення).

Замінено:
знає одиниці площі (мм2 , см2 , дм2 , м2 , км2 , а,  га) та співвідношення між ними;
на:
знає одиниці площі (мм2 , см2 , дм2 , м2 , км2, а,  га);
має уявлення про співвідношення між одиницями площі;

Сюжетні задачі

Замінено:
розпізнає типові задачі за їх ознаками;
на:
розпізнає задачу за змістом або способом її розв’язання;

Сюжетні задачі
Замінено:
Задачі, на рівномірний прямолінійний рух двох тіл в одному та в різних напрямках
на:
Задачі, на рівномірний прямолінійний рух двох тіл в різних напрямках.

Замінено:
розуміє особливості прямолінійного руху двох тіл в одному напрямку, назустріч та у протилежних напрямках;
розуміє сутність способів розв’язування задач на знаходження відстані, швидкості та часу при русі двох тіл в одному та в різних напрямках;
розв’язує задачі, в яких описуються процеси спільної праці, одночасного руху в різних напрямках і в одному напрямку
на:
розуміє особливості прямолінійного руху двох тіл назустріч та у протилежних напрямках;
розуміє сутність способів розв’язування задач на знаходження відстані, швидкості та часу при русі двох тіл в різних напрямках;
розв’язує задачі, в яких описуються процеси спільної праці, одночасного руху в різних напрямках;

Загальні прийоми розв’язування задач

Замінено:
Пошук розв’язувальної моделі задачі.
Математична модель задачі
на:
План розв’язування задачі.
Різні форми запису розв’язання задачі.






Замінено:
Перевірка правильності розв’язання: пряма й непряма.
на:
Перевірка правильності розв’язання задачі.

Замінено:
планує послідовність розв’язуваннязадачі;
використовує різні форми запису розв’язання задачі (по діях, виразом або рівнянням);
на:
складає план розв’язування задачі;
пояснює вибір дій;
використовує різні форми запису розв’язання задачі (по діях з поясненням, або виразом);
Замінено:
перевіряє правильність розв’язку задачі різними способами (складанням і розв’язанням обернених задач, розв’язанням іншим способом, на основі відповідності одержаного результату прикидці);
на:
перевіряє правильність розв’язку задачі способом складання і розв’язування обернених задач, іншим способом розв’язування задачі;
Замінено:
складає задачі за виразом.
на:
складає задачі за виразом, рисунком, схемою, аналогічні та обернені до розв’язаної.





















Зміни,
 внесені в нову редакцію навчальної програми
з природознавства для 4 класу
Змістова лінія, розділ, тема
Зміни у змісті навчального матеріалу
Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів


ВСТУП (1год.)








ТЕМА 1. НАША БАТЬКІВЩИНА - УКРАЇНА (16 год.)































ТЕМА 2. ПРИРОДА МАТЕРИКІВ І ОКЕАНІВ
 (18 год)
































ТЕМА 3. НАША АДРЕСА У ВСЕСВІТІ
(12 год)











































ТЕМА 4. ТІЛА ТА РЕЧОВИНИ  (12 год.)

































































ТЕМА 5. ЗАПИТАННЯ ПРО ПРИРОДУ (5 год., тематика за вибором учителя

Окремі питання даної теми за змістом перенесені в різні розділи нової програми


Вилучено та змінено

Взаємозвязок людини та природи.







Види корисних копалин Природне паливо та його запаси в Україні. Використання енергоносіїв людиною. Енергія води та її використання людиною. Економне використання води в побуті. Види ґрунтів. Значення ґрунтів. Роль людини у збереженні і покращенні ґрунтів. Рослинний і тваринний світ зони. Господарська діяльність людини в зоні мішаних лісів. Рослинний і тваринний світ зони. Господарська діяльність людини в лісостепу. Рослини та тварини степів. Господарська діяльність людини в зоні степу. Рослинний та тваринний світ. Господарська діяльність людей у гірській місцевості.

Практичні роботи.
·        Розпізнавання та характеристика корисних копалин свого краю
Замінили
Дослідницький практикум на Навчальний проект

Вилучили

Як тварини впливають на ґрунт?




Раси. Зовнішні ознаки людей різних рас. Карта півкуль.. Особливості природи Євразії. Рослинний і тваринний світ Євразії. Африка – найжаркіший материк Землі. Особливості природи материка. Рослинний і тваринний світ Африки. Північна Америка. Особливості природи материка. Рослинний і тваринний світ Північної Америки. Південна Америка. Особливості природи материка. Рослинний і тваринний світ Південної Америки. Австралія – найсухіший материк. Особливості природи материка. Рослинний і тваринний світ Австралії. Антарктида – найхолодніший материк. Особливості природи материка.
Рослинний і тваринний світ Антарктиди.

Навчальний проект. (замінено)
Мандрівка до материка, про яку ти мрієш.



Будова Землі. 
Сузір’я зоряного неба. Горизонт. Сторони горизонту. Компас. Молочний Шлях – наша Галактика. Уявлення давніх людей про Землю і Всесвіт.

Екскурсія. Вивчення лінії горизонту та орієнтування на місцевості з допомогою компаса.
Інформаційний проект. Вивчення небесних тіл за допомогою наземних телескопів та космічних апаратів.
Демонстрація просторового розташування зір з допомогою моделі.
Дослідницький практикум.
 Спостереження за зоряним небом (Місяцем), визначення напрямку на північ з допомогою Полярної зорі (Запитай у батьків).
Горизонт. Сторони горизонту. Компас.


















Молекули і атоми.  Розташування молекул у твердих тілах, рідинах та газах.
 Фізичні величини (довжина, площа, об’єм, час) та їхнє вимірювання. Числове значення та одиниці фізичних величин.  Вимірювальні прилади. Шкала приладу. Ціна поділки.
Досліди, які:
·        підтверджують, що тіла складаються з дрібних частинок, між якими є проміжки; підтверджують рух молекул та атомів;
·        демонструють перетворення речовин (добування вуглекислого газу; виготовлення карамелі з цукру);

Навчальні проекти.
·        Вивчення властивостей газів на прикладі повітря 
·        Вимірювання лінійних розмірів тіла людини (ріст, об’єм грудей, ширина плечей, розмах рук, довжина кроку, відстань між великим та вказівним пальцем ін.).
·        Вимірювання площі фігури неправильної форми (площі ступні ноги, долоні, листка рослини).
·        Вимірювання об’єму рідини з допомогою медичного шприца (мензурки).
·        Вимірювання часу з допомогою секундоміра та маятника.


























§  Чому ліси називають «легенями планети»?  Які штучні матеріали людина створила з природних речовин?
§  Які годинники використовували люди здавна?
§  Коли водойми нам дякують, а коли ображаються? -
§  Як тварини впливають на ґрунт? «Речовини навколо нас», інформаційно-пізнавальний проект (Запитай у батьків”):
§  Речовини, з яких будують будинок, та їхні властивості.
§  Речовини, які літають у космос, та їхні властивості.
§  Речовини у моєму портфелі та їхні властивості.
§  Речовини у на кухні та їхні властивості.
§  Речовини на городі та їхні властивості.
§  Речовини у ванній кімнаті та їхні властивості.


Вилучено та змінено

Учень/учениця:
має уявлення про цінність природи для життя людей та залежність людей від стану




знає розташування України на карті світу, півкуль і Європи.
розрізняє форми поверхні Землі;
види корисних копалин;
класифікує гори за висотою;
наводить приклади (2-3) корисних копалини рідного краю;
навколишнього середовища. досліджує причини забруднення ґрунту;
працює з атласом і контурною картою;
характеризує природні зони;
називає:
штучні та природні водні об‘єкти;
заповідники і національні парки;
моделює ситуації щодо збереження і захисту природи.

















Учень/учениця:
знає чисельність населення світу і України;
називає причини, які вплинули на розселення людей;
представників рослинного і тваринного світу материків;
пояснює залежність господарської діяльності людей від природних умов;
пристосування живих організмів до різних умов існування;
користується атласами, контурними картами, додатковими джерелами інформації, у тому числі мережею Інтернет;
складає  комп‘ютерні презентації;
порівняльні характеристики ознак людей різних рас;

розповіді про природу материків і океанів;
виступає перед класом з підготовленою інформацією.








називає тіла, що входять до складу Сонячної системи;
планети Сонячної системи та  вказує їхнє  місце розташування;
першого космонавта Ю.Гагаріна та українських космонавтів;
видимий рух Сонця на небі обертанням Землі навколо осі;
знаходить інформацію про тіла Сонячної системи; про планети та їх дослідження;
готує розповіді в групах;
характеризує Сонце як одну із зірок у Всесвіті, Молочний Шлях як нашу Галактику;
форму та рух Місяця;
розпізнає планети на плакатах і фотографіях;
Землю за фотографіями;
порівнює планети Сонячної системи за розмірами;
спостерігає за Місяцем;
презентує своє дослідження;
розрізняє на глобусі Північну та Південну півкулі, екватор, полюси;
особливості планет;
2-3 сузір’я зоряного неба;
знає призначення телескопа;
уявлення стародавніх людей про Землю та Всесвіт;
визначає напрямок на північ за допомогою Полярної зорі;
визначає сторони горизонту з допомогою компаса;
має уявлення про місце Землі у Всесвіті;
зміну фаз Місяця; будову Землі;
розпізнає на небі 3-4 сузір’я



Учень/учениця:
наводить приклади фізичних тіл та речовин, з яких вони складаються;
необхідності вимірювань довжини, площі, об’єму, часу  у побуті;
має уявлення про різноманітність речовин у природі;
про точність вимірювання лінійних розмірів, площі, об’єму;
називає і розпізнає агрегатні стани речовин;
 називає 3-4 речовини та вказує сферу їхнього застосування;
докази існування молекул;
прилади для вимірювання лінійних розмірів тіл;
одиниці довжини, площі, об’єму, часу та співвідношення між ними;
характеризує властивості твердих тіл, рідин і газів;
розташування молекул у речовинах в різних агрегатних станах;
атоми і молекули як структурні частинки речовини;
висловлює гіпотези щодо параметрів, від яких залежать властивості тіл;
перевіряє гіпотези на досліді;
знаходить інформацію про властивості речовин та їх використання людиною на практиці;
готує в групах розповідь про властивості речовин;
відповідає на запитання;
задає запитання;
презентує результати власних досліджень і спостережень.
визначає ціну поділки  лінійки, годинника (секундоміра), мензурки, медичного шприца;
записує результати вимірювань у таблицю;
аналізує і порівнює результати, записані у таблиці;
вимірює лінійні розміри, площу, об’єм тіл, час;
знаходить інформацію у додаткових джерелах про вимірювальні прилади, готує доповідь;
систематизує інформацію
(складає таблиці, малює схеми);
виступає з повідомленнями за заданою темою.




Учень/учениця:
працює з  інформацією:
читає, переказує тексти про природу, ставить запитання до прочитаного;
знаходить (за завданням вчителя) в підручнику і додаткових джерелах знань інформацію, яка допомагає шукати відповіді на запитання, готує  виступи та обговорює їх, презентує результати своїх досліджень;
знаходить і систематизує інформацію за двома і більше заданими джерелами (про значення лісів для Землі; про використання вогню і тепла людиною; про штучні матеріали; про екологію водойм; про вплив тварин на ґрунт; про пісковий, водяний, сонячний, вогняний годинники; про речовини та їхні властивості);
реалізує запропонований учителем спосіб перевірки достовірності інформації;
робить висновки на основі отриманої інформації;
використовує інформацію, представленою в різних форматах: текст, схеми, таблиці;
робить висновок (приєднується до одного з висновків) на основі отриманої інформації;
приводить декілька аргументів для підтвердження своєї думки;
працює у групах;
спостерігає та  досліджує 
об’єкти, які відповідають тематиці запитань,  аналізує отримані результати;
проводить власні дослідження.























Зміни,
 внесені в нову редакцію навчальної програми
предмета «Я у світі» для 4 класу
Змістова лінія, розділ, тема
Зміни у змісті навчального матеріалу
Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Людина в суспільстві



Замінено:
Має уявлення про права і обов’язки людини
на
Має уявлення про права і обов’язки  члена суспільства



Вилучено:
Має уявлення про рівноправність людей

























Зміни,
 внесені в нову редакцію навчальної програми
з інформатики для 4 класу

Змістова лінія, розділ, тема
Зміни у змісті навчального матеріалу
Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Повторення, узагальнення і систематизація навчального матеріалу за 3-й клас

(Вимог не було; у новій редакції вимоги конкретизовано.)
Учень/учениця:
має уявлення про використання комп’ютера в різних сферах діяльності людини;
знає правила безпечної роботи з комп’ютером і дотримується їх;
виконує навчальні завдання з використанням програм підтримки навчальних предметів;
Операції над папками і файлами. 
Замінено:
Операції над папками і файлами.  ( 3 год.)
Створення і видалення папок, видалення файлів. Копіювання файлів та папок.
На:
Файл. Папка. Упорядкування інформації. Операції над папками і файлами.  ( 3 год.)
Створення і видалення папок, видалення файлів. Копіювання файлів та папок.

(здійснено уточнення для усвідомленого сприйняття учнями понять файл, папка)
Замінено:
створює папки, використовуючи контекстне меню;
видаляє папки і файли , використовуючи контекстне меню;
копіює файли і папки, використовуючи контекстне меню.
На:
розрізняє поняття файл, папка;
має уявлення про різні за змістом інформації файли (текстові, графічні, музичні тощо)
розуміє, що для упорядкування інформації в комп’ютері використовують файли і папки;
створює папки, використовуючи контекстне меню;
видаляє папки і файли , використовуючи контекстне меню;
копіює файли і папки, використовуючи контекстне меню.
Замінено:
Опрацювання тексту на комп’ютері

На (дві теми):
Опрацювання тексту на комп’ютері
  і
Графічний редактор

Замінено:
Опрацювання тексту  на комп’ютері. (7 год.)
Тексти  і текстовий редактор. Середовище текстового редактора. Відкриття та створення   текстового документа. Редагування тексту. Правила введення тексту.  Форматування тексту.
Копіювання і переміщення фрагментів тексту.
Вставлення зображень у текстовий документ. Збереження текстового документа.

На:
Опрацювання тексту  на комп’ютері. (7 год.)
Тексти  і текстовий редактор. Середовище текстового редактора. Відкриття та створення   текстового документа. Редагування тексту. Правила введення тексту.  Форматування тексту.
Копіювання і переміщення фрагментів тексту.
Вставлення зображень у текстовий документ. Збереження текстового документа.



























Графічний редактор. (5год)
Графічні редактори та їх призначення.
Середовище графічного редактора. Панель інструментів. Палітра. Колір фігури і колір фону. Створення простих графічних зображень. Збереження зображень.  Вставка підпису до малюнка. Зміна кольору й розміру шрифта.

Замінено:
уміє розпочинати і завершувати роботу з текстовим редактором;
  відкриває в середовищі редактора текстовий документ, що зберігається на носії;
розуміє поняття абзацу тексту;
 уміє переключати мовні режими роботи клавіатури;
 уміє вводити кілька абзаців тексту  з дотриманням правил орфографії і пунктуації;
 уміє виділяти фрагменти тексту (слово, рядок, абзац);
 уміє переміщувати текстовий курсор по тексту з використанням  мишки та клавіатури;
 уміє редагувати та форматувати текст: символи (розмір, колір, накреслення), абзаци (вирівнювання, відступ І-го рядка, відступи ліворуч та праворуч);
уміє вставляти до текстового документа графічні зображення;
уміє зберігати текстовий документ на носії
на:
розпочинаєі завершує роботу з текстовим редактором;
відкриває в середовищі редактора текстовий документ, що зберігається на носії;
переключає мовні режими роботи клавіатури;
вводить кілька абзаців тексту  з дотриманням правил орфографії і пунктуації;
виділяє фрагменти тексту (слово, рядок, абзац);
переміщує текстовий курсор по тексту з використанням  мишки та клавіатури;
редагує та форматує текст: символи (розмір, колір, накреслення), абзаци (вирівнювання, відступ І-го рядка, відступи ліворуч та праворуч);
вставляє до текстового документа графічні зображення;
зберігає текстовий документ на носії
Вилучено:
розуміє поняття абзацу тексту;

Учень/учениця:
знає призначення графічних редакторів,
 орієнтується в середовищі графічного редактора;
обирає і використовує потрібні інструменти середовища графічного редактора для створення зображення за зразком та за власним задумом;
дотримується послідовності роботи ними;
задає і змінює колір фігури і колір фону;
створює підпис до малюнка:
вводить слова і розділові знаки за допомогою клавіатури;
змінює розмір і колір шрифта;
зберігає створене зображення за вказаною адресою.

Електронне листування

Замінено на:

Безпека дітей в Інтернеті











































Висловлювання. Алгоритми з розгалуженням і повторенням























Створення проектів
Замінено на:
Робота з  презентаціями.











































Замінено:
Повторення і систематизація навчального матеріалу.  Резервний час

На:
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за 4-й клас (1 год. )

Замінено:
Електронна скринька та електронне листування.
Електронна адреса почтової скриньки.
Правила і етикет електронного листування

На:
Безпека дітей в Інтернеті. (5 год)
Правила безпечного користування Інтернетом при пошуку  інформаційних матеріалів (повідомлень).
Веб-сторінки для дітей. Дитячі бібліотеки. Навчаємось онлайн. Малюємо онлайн.
Електронне спілкування. Безпека спілкування в спільнотах.
























































Замінено:
Виконання навчальних проектів
На:
Комп’ютерна презентація, її об’єкти. Середовище редактора презентацій.
Робота з об’єктами на слайдах презентації. Анімаційні ефекти у комп’ютерній презентації. Розробка плану створення презентації на задану тему.
Створення презентацій на основі шаблону.



Замінено:
Має уявлення про електронну скриньку та її адресу;
Уміє відкривати власну поштову скриньку, створену вчителем;
Уміє створювати і надсилати електронні листи; уміє вкладати файли до електронного листа;
Уміє відкривати одержангі електронні листи;
Знає правила і етикет електронного листування;
Знає правила безпечної роботи в інтернеті при електронному листуванні;
Дотримується правил і етикету електронного листування;
Дотримується правил безпечної роботи в інтернеті при електронному листуванні;
На:
Учень/учениця:
дотримується правил безпечної роботи в Інтернеті при пошуку інформаційних матеріалів (повідомлень);
має уявлення про коло веб-сторінок для дітей;
називає улюблені дитячі сайти;
 запускає на виконання програму-браузер;
 відкриває у вікні браузера визначену веб-сторінку, використовуючи меню закладок;
орієнтується на головній сторінці дитячого сайту;
здійснює простий пошук інформаційних матеріалів за вказаною послідовністю доступу до них;
виконує навчальні завдання з використанням комп’ютерних програм онлайн;
має уявлення про спільноти та електронне спілкування;
називає правила етикету та безпеки спілкування в спільнотах, дотримується їх.

Замінено:
Виконує змістовий аналіз формулювання задачі;
Моделює умову задачі за допомогою схем;
Прогнозує очікуваний результат;
Аналізує задачу та пропонує або розробляє спосіб її розв’язування;
Уміє находити варіанти розв’язування задачі, проблеми
На:
Аналізує зміст завдання, яке треба виконати виконавцю;
моделює завдання для  виконавця;
прогнозує очікуваний результат;
шукає варіанти виконання завдання;
обирає найкращий варіант;


Замінено:
Має уявлення про порядок роботи над проектом;
Реалізує проект зі вказаної теми;
Записує план своєї роботи над проектом;
Використовує Інтернет для пошуку даних з теми проекту;
Використовує текстовий і графічний редактор для оформлення матеріалів із теми проекту, а також редактор презентацій;
Використовує електронну пошту для відправлення вчителю результатів своєї роботи

На:
Учень/учениця:
відкриває файл, що містить презентацію;
орієнтується в середовищі редактора презентацій;
розрізняє текстові та графічні об’єкти слайда;
виділяє об’єкт слайда, змінює значення його властивостей,
додає анімаційні ефекти до об’єкта слайда;
переміщує об’єкт слайда;
видаляє об’єкт слайда;
планує процес створення презентації під керівництвом учителя;
створює презентацію за шаблоном;
коментує процес створення презентації;
демонструє створену презентацію, коментує її зміст.

Конкретизовано:
Учень/учениця:
розуміє призначення комп’ютера;
знає правила безпечної роботи з комп’ютером і дотримується їх;
обирає потрібний редактор роботи з інформацією відповідно до поставленого навчального завдання;
має уявлення про пошук інформації в Інтернеті;
називає правила безпечної роботи в мережі.


























Зміни,
 внесені в нову редакцію навчальної програми
з російської мови для 4 класу
(для шкіл з російською мовою навчання)
Содержание учебного материала
Изменения в содержании учебного материала
Изменения к государственным требованиям к уровню общеобразовательной подготовки
I. Речевая содержательная линия

1.     Аудирование















II. Языковая содержательная линия

Предложение. Правописание









Части речи. Правописание.


Имя числительное










Глагол










Наречие



















5. Правописание (в течение года, в связи с изучением языковых тем программы)

Правописание слов с орфограммами










Слова для запоминания произношения и написания:




III.Социокультурная
содержательная линия
Изменено:
1. Тематические группы слов, называющие
реалии жизни народа





















Фольклорные произведения большой и малой формы


.













3.Особенности национального речевого этикета





























4.Социальные роли.


















Изъято:
Понимание учебных или игровых инструкций, воспринятых на слух.



Восприятие точного, меткого, образного слова


.




Изъято:

Сложные предложения разных типов: без союзов, с союзами и союзными словами: чтобы, потому что, который, если, когда и др.; знаки препинания в сложном предло- жении (практически, без употребления тер- минов).









Изъято:
Сочетание существительных с количественными числительными второго десятка, составными числительными, употребленными в разных падежных формах)

Изъято:

Изменение  глаголов  по  лицам  и  числам (спряжение).
I и II спряжение глаголов.
Определение  спряжения  глаголов с безударным личным окончанием по не- определённой форме.



Изъято:

Выбор из даннях наречий того, которое соответствует коммуникативной задаче














Изъято:
Знаки препинания в  сложном предложении;












Изъято:
Вагон, закат, карман, паук, телеграмма, ракета, электровоз



Изъято:

Историческое прошлое государств Украины и России, их столиц.





Местоположение Украины и России











Внесено:
Украина – наш общий дом.





Изъято:

Песни русского народа, обращение в них к растениям, животным
Веснянки, колыбельные, колядки, заклички, особенности их применения.












Изъято:


Этимология простейших формул русского речевого этикета.




Особенности национального этикета в русской семье.


Формулы русского речевого этикета, которые используются в общественных местах с учетом возраста и положения людей, с которыми происходит общение.







Изъято:

Отношения в семье.




Отношение к учащимся младшего возраста, одноклассникам, учителям и др.



Правила поведения в общественных местах (театре, на экскурсии, выставке, концерте).



Отношение к природе




Изъято:
Выполняет устные инструкции учителя, которые касаются учебных или игровых заданий;
называет слова, выражения из прослушанного текста, которые считает точными, выразительными, комментирует употребление таких слов;


Изъято:

объединяет два простых предложения в одно сложное;
строит сложные предложения по образцу и самостоятельно;











Изъято:
правильно читает и списывает сочетания существительных с числительными второго десятка, составными числительными в разных падежных формах;





Изъято:

определяет глаголы І и ІІ спряжений, ис- пользует опорные материалы для опреде- ления лица глаголов настоящего и будуще- го времени, их окончаний в разных личных формах;



Изъято:

Правильно читает и списывает сочетания
существительных с количественными числительными второго десятка, составными числительными, употребленными в разных падежных формах
Дополняет предложение наречием, которое соответствует коммуникативной ситуации



Изъято:
ставит знаки препинания в  сложных предложениях с союзами и союзными словами: а, и, но, что, чтобы, потому что (так как), где, когда, если, который (которая, которое, кото- рые), какой (какая, какое, какие), у которого (у которой, у которого, у которых) и т. п.;












Изъято:

Знает и рассказывает о местоположении украинского и русского государств; основателях их столиц;
знает о том, что Украина – европейское государство, о расположении на украинской территории географического центра Европы;
о расположении России на евразийском континенте






Внесено:
осознает и объясняет, почему Украина является общим домом для людей, которые ее населяют.


Изъято:

самостоятельно придумывает загадки о конкретных предметах, явлениях, называя их признаки;
читает и запоминает тексты русских народных песен, объясняет смысл обращения в них к растениям и животным;

знает наизусть народные песни и использует их во время досуга, игр, обрядов







Изъято:

объясняет  этимологию формул речевого этикета (здравствуйте, до свидания, спасибо и др.)

Знает о национальных традициях обращения детей к родителям;
Знает и правильно записывает формулы речевого этикета; сознательно использует их в общении с людьми разного возраста и положения, придерживается правил этикета в общественных местах











Изъято:

проявляет уважение к старшим в семье, помогает им; заботится о младших членах семьи; радуется успехам членов семьи и сожалеет об их неудачах;

поддерживает дружеские отношения с од- ноклассниками, всегда готов(-а) прийти на помощь; дорожит честью класса и школы; уважает учителей, всех работников шко- лы, старшеклассников, помогает учащимся младшего возраста,

 знает и соблюдает правила поведения в общественных местах; уместно использует формулы речевого этикета;

ведёт наблюдения за явлениями природы, растительным и животным миром; заботится о природе родного края, оберегает её, ведёт себя так, чтобы не навредить ей




Зміни,
 внесені в нову редакцію навчальної програми
з української мови (як державної) для 4 класу
навчальних закладів з навчанням російською мовою
Змістова лінія, розділ, тема
Зміни у змісті навчального матеріалу
Зміни у державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Відомості з мови і правопису

Речення








Займенник














Дієслово







Соціокультурна змістова лінія






Вилучено:
Складне речення (без уживання терміна). Конструювання складних речень (з двох простих) за зразком, графічною схемою тощо. Сполучники і, що, щоб, бо (практично). Кома перед сполучниками.


Займенники присвійні (мій, моя, моє; твій, твоя, твоє тощо) та вказівні (той, та, те, цей, ця, це).




Вимова і написання займенників мого, (у) моєму, моїй; твого, твоєму, твоїй; цього, у цьому, цієї.


Поділ дієслів на дієвідміни – І та ІІ (активізація знань, засвоєння термінів).





Народна культура українців: Предмети побуту й одягу (національно маркована лексика): кептар, жупан, очіпок, вишиванка, хата, лавка, рядно, глечик, горщик, діжа, макітра, миска, ополоник тощо.






Вилучено:
складає складне речення (з двох простих) за зразком, графічною схемою тощо зі сполучниками і, що, щоб, бо;
ставить кому перед сполучниками;



Замінено:
розрізняє особові, присвійні,  вказівні займенники;
на
розпізнає особові займенники;

Вилучено:
правильно вимовляє та вживає на письмі форму родового відмінка вказівних займенників;


знає терміни;
ділить дієслова за дієвідмінами, змінює дієслова І і ІІ дієвідмін за особами;



знає українські предмети побуту й одягу (національно марковані) слова і розповідає про їх призначення;





Директор департаменту загальної

середньої та дошкільної освіти                                                                   Ю. Г. Кононенко

Немає коментарів:

Дописати коментар